AKCJA PROZDROWOTNA
UCZENNICY
MAŁGORZATY SCĄBER


AKTYWNYM BYĆ, TO DŁUŻEJ ŻYĆ

 

Opis przebiegu akcji prozdrowotnej

                   W dniach 24.02. – 03.03.2017 r. w Zespole Szkolno-Przedszkolnym oraz w środowisku lokalnym Spytkowic przeprowadziłam akcję prozdrowotną.

1. Pomysł na zdrowe życie

W pierwszych dniach mojej akcji rozprowadziłam wśród całej społeczności szkolnej ulotki na temat zdrowego styl życia. W ulotkach  zawarłam treści na temat aktywności fizycznej. Aby aktywność ruchowa przyniosła odpowiednie efekty, powinna być systematyczna, a ćwiczenia wykonywane przez określony czas i z określoną intensywnością. „Najlepiej 1 godzina dowolnego typu ruchu o zwiększonej intensywności”.2 Także, każda Piramida Zdrowego Żywienia u swojej podstawy zawiera aktywność fizyczną, opatrzoną stosownym hasłem, np. „Nie zapominaj o ruchu!”. 3 

Następnie, podjęłam działania  w celu poprawy jakości żywienia na co dzień. Wprowadź w życie zdrową dietę – to jeden z punktów przygotowanej przeze mnie ulotki. Do ulotek dołączyłam 10 przepisów na zdrowe i pożywne śniadania dla ucznia. Przepisy są proste i łatwe do wykonania nawet przez samych uczniów. Wiem, że od chwili otrzymania ulotek moi koledzy i koleżanki sprawdzili niejeden przepis. Poranny posiłek od teraz, tonie tylko kanapka!

Zasięg podjętych działań:

- uczniowie szkoły podstawowej (203) i gimnazjum (149)

- nauczyciele (40) i pracownicy niepedagogiczni w szkole (14)

Chcąc przekonać moich kolegów i koleżanki, że zdrowe żywienie to sama przyjemność, zaprosiłam uczniów wraz z nauczycielami do udziału w projekcji filmu. Przygotowałam i udostępniłam wszystkim wychowawcom film Pascala Brodnickiego „Zachowaj równowagę”. Film został wyprodukowany dla Instytutu Żywności i Żywienia i skierowany jest do dzieci i młodzieży. W filmie wystąpił Pascal Brodnicki, ambasador projektu „Zachowaj Równowagę". Z wywiadu z uczniami i nauczycielami wiem, że wszyscy wychowawcy zaprezentowali film swoim wychowankom. Film się bardzo podobał i mam nadzieję że, poczucie humoru i osobisty urok autora  wywołały pożądany efekt żywieniowy. Liczę, że każdy utrwalił sobie powtarzane wielokrotnie „Warzywa i owoce spożywaj 5 razy dziennie”. 5

Znalezione obrazy dla zapytania warzywa i owoce obrazy
Źródło: https://www.superkid.pl/zdrowe-odzywianie

 

Zasięg podjętych działań:
- uczniowie szkoły podstawowej (203) i gimnazjum (149)
- nauczyciele (18)

2. Bieg po zdrowie

     „Dzięki uprawianiu różnych form ćwiczeń, rekreacji, turystyce, sportowi, większej sprawności i wydolności, mogą być skuteczniej eliminowane zagrożenia chorobami cywilizacyjnymi, w tym wciąż najgroźniejszą ich odmianą – chorobami układu krążenia. Myślę, że taki rodzaj aktywności fizycznej, czy wręcz sportowej, w którym uczestniczymy z przyjemnością a jednocześnie rozwijamy kondycję i sprawność organizmu jest nam wszystkim bardzo potrzebny”. 6 Właśnie te słowa profesora Zbigniewa Religi skłoniły mnie do podjęcia dalszych działań. Zorganizowałam dla chętnych osób – dzieci, młodzieży i dorosłych bieg połączony z różnorodnymi atrakcjami. Przygotowałam plakat, ogłosiłam informacje o biegu na Facebooku i przystąpiłam do działania. W dniu 27. 02. 2017 r. odbył się „Bieg po zdrowie i lepsze samopoczucie”. Niepokoiłam się, czy dopisze nam pogoda. Jednak aura okazała się łaskawa. Pięknie świeciło słońce i było przyjemnie ciepło. Wszyscy uczestnicy biegu bawili się doskonale. Po drodze przygotowałam kilka przystanków – o przystankach informowały umieszczone przeze mnie tabliczki:

*      Aby ukończyć bieg, musisz wykonać pięć przysiadów. Biegnij prosto wyznaczoną trasą.

*      Aby ukończyć bieg, zabierz karteczkę. Wymyśl hasło, które będzie zawierało treść zachęcającą do aktywności fizycznej. Uwaga! Nie zgub karteczki, ponieważ ona będzie warunkiem ukończenia biegu.

*         Aby dotrzeć do mety, musisz biec z drugą osobą. Następne zadanie trzeba będzie wykonać w parze.

*      Jedna osoba z pary zawiązuje oczy chustką, a druga osoba prowadzi ją przez tor przeszkód. Na końcu ściągnij opaskę z oczu i biegnij dalej.

*      Pokaż karteczkę z hasłem i udaj się na ciepły napój i niespodziankę! :-)

Po biegu, najwytrwalsi  uczestnicy zostali i odtańczyli „Macarenę” oraz modną „Belgijkę”. Zadbałam także o zdrowy poczęstunek dla moich kolegów i koleżanek. Wody, soczki i jabłuszka  cieszyły się dużym powodzeniem.

Owoce, Winogrona, Apple
Źródło: https://pixabay.com/pl/owoce-winogrona-apple-97479/


                                                                                                                                                  

      Około godziny 16.00 rozeszliśmy się do domów. Z satysfakcją stwierdziłam, że uczestnicy biegu zdążyli wrócić do miejsc zamieszkania przed porą, kiedy w powietrzu unosi się smog. Wybierając przedział czasowy dla mojego biegu, wzięłam pod uwagę zjawisko smogu. W trosce o zdrowie własne i innych poszerzyłam swoje wiadomości oraz podzieliłam się wiedzą o smogu, zaczerpniętą ze strony internetowej pt. „Stop – smog”. Artykuł, który wydał mi się ciekawy rozesłałam do kolegów i koleżanek, prosząc zarazem, aby po przeczytaniu posyłali dalej do swoich znajoych. Z informacji zwrotnych wiem, że tak się stało. Tytuł artykułu, to: Najprostsze rozwiązania energetyczne ograniczające „niską emisję” dla sektora bytowo-komunalnego. 7

     Do artykułu dołączyłam wymowny obraz zawierający przekaz „Nie spalaj śmieci!”.

 

Znalezione obrazy dla zapytania stop - smog
Źródło: http://zs1andrychow.pl/joomla/index.php/component/content/article/33-podstrony/27-profilaktyka

 

Zasięg podjętych działań:
- uczniowie szkoły podstawowej (15) i gimnazjum (30)
- nauczyciele (4)

3. Pierwsza pomoc w przypadku zagrożenia życia lub zdrowia 

     W dniu 3 marca w bibliotece szkolnej zorganizowałam pokaz:

*      Rozpoznanie zagrożenia i wezwanie pomocy

*      Czynności ratownika w przypadku zaburzeń oddychania oraz przy zatrzymaniu krążenia

*      Pozycja boczna ustalona

*      Postępowanie w przypadku zadławienia

*      Opatrywanie ran i bandażowanie

Do akcji zaprosiłam kolegę z równoległej klasy. Wspólnie z Michałem Spisakiem odpowiadaliśmy na liczne pytania. Każde z dzieci miało okazję spróbować swoich sił w bandażowaniu, układaniu osoby nieprzytomnej w pozycji bocznej bezpiecznej oraz resuscytacji poszkodowanego nieoddychającego.

Prezentacja bardzo się podobała i nauczyciele zaproponowali powtórkę w klasach 1 – 3 Szkoły Podstawowej. Z ochotą ponownie przeprowadziliśmy szkolenie. 

Znalezione obrazy dla zapytania pierwsza pomoc grafika
Źródło: http://www.kursybhpszczecin.pl/kursy-szkolenia/szkolenie-pierwsza-pomoc/#

 

Zasięg podjętych działań:
- uczniowie Szkoły Podstawowej - członkowie PCK (15)
 - uczniowie klas 1 - 3 Szkoły Podstawowej (111)
- opiekun SK PCK w Szkole Podstawowej
- nauczyciele (6)

Podsumowanie

Życie w zdrowym stylu wymaga wiedzy. Małe dzieci są otwarte i szybko się uczą, a więc powinny dostawać od nas dobry przykład. Ważne jest uczyć się o sobie, rozumieć czym jest zdrowie, od czego zależy, dlaczego i jak należy o nie dbać. Nieustannie rozwijać poczucie odpowiedzialności za zdrowie własne i innych. Próbować od najmłodszych lat działać na rzecz zdrowia, dokonywać właściwych wyborów między tym co nam szkodzi,
a co jest dla nas korzystne.

Wykorzystajmy więc szanse, jakie daje zdrowy styl życia. Cieszmy się nim długo i szanujmy jak największy skarb!

           

Ewaluacja

            Przeprowadzona ankieta ewaluacyjna pozwoliła stwierdzić, że moi koledzy i koleżanki chętnie angażują się w akcje prozdrowotne. Uczniowie chcieliby aby w przyszłości odbywały się podobne wydarzenia. Analizę statystyczną wyników wykonałam na podstawie 50 zwróconych do mnie ankiet.  Uzyskane wyniki prezentuje tabela 1. 

Tabela 1. Wyniki ankiety ewaluacyjnej w %

 

Numer pytania

z ankiety

 

Odpowiedzi

 

Tak

 

Nie

 

1.

 

84%

 

16%

 

2.

 

90%

 

10%

 

3.

 

80%

 

20%

 

4.

 

72%

 

28%

 

5.

 

70%

 

30%

 

Zasięg podjętych działań

Starałam się aby moja akcja prozdrowotna została szeroko upowszechniona. Doceniając popularność portalu społecznościowego jakim jest Facebook, zdecydowałam się  umieścić tam link do plakatu promującego akcję prozdrowotną „Bieg po zdrowie i lepsze samopoczucie”.

We współpracy z opiekunem strony WWW umieściłam opis działań prozdrowotnych na stronie internetowej szkoły.

*      Link do strony Facebooka gminy:

https://www.facebook.com/Spytkowice-420578251347270/?fref=ts

*      Link do strony internetowej szkoły: http://www.gimspytkowice.iap.pl/

*      Link do mojej strony na Facebooku: https://www.facebook.com/profile.php?id=100006341581709&fref=ts

 

Kierunki przyszłych działań

            Wśród propozycji tematów kolejnych akcji prozdrowotnych w mojej ankiecie ewaluacyjnej wymieniono między innymi: „Biegi", „Zumbę”, „Zawody międzyklasowe”, „Aerobik”. Myślę, że każda akcja prozdrowotna w której uczestniczymy z przyjemnością, a jednocześnie rozwijamy kondycję i sprawność organizmu są dla nas bezcenne. W przyszłości nadal chętnie podejmę się działań prozdrowotnych.

 

   

Bibliografia  

Monografie i opracowania

  1. Jarosz M. (red.), Praktyczny podręcznik dietetyki, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2010.
  2. Oblacińska A., Jodkowska M., Makowska A., Ostręga W., Owczarek S., Tabak I., Czetwertyńska G., Franczak J., Suchowiak M., Cendrowski Z., Chmiel-Gołębiowska A., Podstawy teoretyczne programu Trzymaj Formę, Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców, Warszawa 2014.
  3.  Zatoński W. (red.),  Europejski kodeks walki z rakiem, Centrum Onkologii – Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie, Warszawa 2009.

Strony internetowe:

http://zszywka.pl/p/przykladowe-cwiczenia-19055253.html

http://www.poradnikzdrowie.pl/sprawdz-sie/sygnaly-ciala/jak-prowadzic-zdrowy-styl-zycia-6-zasad-dzieki-ktorym-zapobiegniesz_40995.html

http://wformie24.poradnikzdrowie.pl/cwiczenia/cwiczenia-jak-je-wykonywac-by-byly-skuteczne-w-modelowaniu-sylwetki_34175.html

http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/zasady-zywienia/zdrowe-sniadanie-dla-ucznia-10-przepisow-na-proste-i-pozywne-sniadania_43127.html

https://www.youtube.com/watch?v=u97herGme4w

http://stop-smog.edu.pl/repozytorium-wiedzy/artykuly2/179-najprostsze-rozwiazania-energetyczne-ograniczajace-niska-emisje-dla-sektora-bytowo-komunalnego.html

 https://www.superkid.pl/zdrowe-odzywianie

 https://pixabay.com/pl/owoce-winogrona-apple-97479/

http://zs1andrychow.pl/joomla/index.php/component/content/article/33-podstrony/27-profilaktyka

 http://www.kursybhpszczecin.pl/kursy-szkolenia/szkolenie-pierwsza-pomoc/#

http://clareo.com.pl/2015/12/zdrowa-dieta-niezbedna-dla-naszego-zdrowia/

http://www.janetfwilliams.com/blog/

http://www.sachemkenya.com/healthy_diets.html

            http://stres.jaksobieradzic.pl/artykuly-o-stresie/wszystko-o-stresie/sposoby-na-stres/relaksacja-metoda-na-stres.html


 

2 A. Oblacińska,  M. Jodkowska,  A. Makowska, W. Ostręga, S. Owczarek, I. Tabak, G. Czetwertyńska, J. Franczak,  M. Suchowiak, Z. Cendrowski, A. Chmiel-Gołębiowska, Podstawy teoretyczne programu Trzymaj Formę, Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców, Warszawa 2014, s. 48.
3 Jarosz M. (red.), Praktyczny podręcznik dietetyki, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2010, s. 92.
5 W. Zatoński (red.),  Europejski kodeks walki z rakiem, Centrum Onkologii – Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie, Warszawa 2009, s. 42.
6 A. Oblacińska,  M. Jodkowska,  A. Makowska, W. Ostręga, S. Owczarek, I. Tabak, G. Czetwertyńska, J. Franczak,  M. Suchowiak, Z. Cendrowski, A. Chmiel-Gołębiowska, Podstawy teoretyczne programu Trzymaj Formę, Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców, Warszawa 2014, s. 69.
7 http://stop-smog.edu.pl/repozytorium-wiedzy/artykuly2/179-najprostsze-rozwiazania-energetyczne-ograniczajace-niska-emisje-dla-sektora-bytowo-komunalnego.html

 

 
 

 

 

 


© Zespół Szkolno - Przedszkolny w Spytkowicach
34 - 116 Spytkowice ul. Szkolna 14
e-mail: zsspytkowice@poczta.onet.pl
telefon:( 033) 8791814
Prowadzenie strony: Bogusława Huba, Bożena Maciasz, Michał Chrząszcz
Współpraca: Stanisława Folga - Kostka     Ilona Knapik  
 

 

[POWRÓT]